Ir al contenido principal

After Crying - De Profundis (1996)

Artista: After Crying
Álbum: De Profundis
Año: 1996
Género: Rock sinfónico ecléctico
Duración: 74:12
Nacionalidad: Hungría


Lista de Temas:
1. Bevezetes
2. Modern Idök
3. Az Üstökös
4. Stalker
5. Stonehenge
6. Külvarosi Ej
7. Manok Tanca
8. Kifulladasig
9. De Profundis
a) Eras...
b) Non est via
c) "Jecisti me in profund..."
d) Ego sum via, veritas et via
10. Jonas Imaja
11. Elveszett Varos
12. Kisvasut
13. Esküszegök
14. 40 Masodperc
15. A Vilag Vegen

Alineación:
- Gabor Egervari / flute, voice
- Lazlo Gacs / drums, percussion
- Tamas Gorgenyi / lead vocals
- Peter Pejtsik / bass, cello, lead vocals, vocals
- Ferenc Torma / guitars, synthesizer, vocals
- Balazs Winkler / keyboards, trumpet


Como habrán visto, esta banda me resulta deliciosa, y por mucho motivos, acá vamos con otro discazo, profundo, emocional, complejísimo pero no enredado, de los enormes húngaros que trae nuevamente el Mago Alberto. En 1994, After Crying se queda huerfana, Csaba Vedres uno de sus pilares fundamentales abandona la banda dejando sumergida en un incierto futuro a la banda húngara. Los músicos se ponen a componer y sacan el impresionante "De Profundis" que hizo mella dentro de los círculos progresivos. La obra se convirtió en una referencia obligada de After Crying, un disco muy variado, sus intrínsicas composiciones crimsonianas mezcladas con la musica clásica a lo ELP, progresivo moderno, música de cámara, solos, sonatas y minimalismo en un paquete exótico, encantador para el que busca música avanzada de pretensiones cultas pero sin dejar de lado lo popular, y eso hacen de su sonido algo único y espectacular.
Vamos al comentario del Mago que es lo que vale, veamos que nos dice:

Cuarto disco de After Crying, hubiera preferido postear cronológicamente los discos de esta estupenda banda húngara pero algunos archivos están en mp3. Este trabajo nos muestra a una banda mas experimental con un marcado acento clásico, quizás también por la gran cantidad de músicos invitados especialmente en cuerdas, un proyecto ambicioso que no les queda para nada grande, los AC, como mencioné en el primer post se destacan por su buen gusto y esta vez cada track nos muestra un vuelco hacia terrenos grandilocuentes, atemporales, díscolos, pero siempre manteniendo el formato canción, las voces son otro aspecto destacado de este proyecto, el timbre femenino les da un matiz distinto y no desentona para nada con el impresionante despligue de las cuerdas.
Los AC direccionan su musica con una marcada tendencia hacia la asimetria musical en cada uno de sus proyectos, cosa que se potencia por el uso de violines, cellos, oboes y caños diversos, cabe señalar el origen básicamente académico de sus integrantes, que se despegan todo el tiempo de esa estructura precisamente para desestructurala, unos rebeldes innovadores que juegan todo el tiempo con matices y arreglos plagados de buen gusto.
Este trabajo es muchísimo mas complejo que "Overground Music", transitan un terreno mas de vanguardia, mas técnico, coqueteando casi con el mas retorcido Avant Garde o el R.I.O., el piano es sencillamente sublime, donde cada patrón rítmico lo emparenta con el mas encumbrado Wakeman o Emerson. El sentido estético de las cuerdas hacen que este trabajo mas allá de potentísimas murallas sonoras se disfrute por su ensamble, por su personalísima paleta de arreglos, todos estos elementos van dándole forma al estilo de estos húngaros, quizás el trabajo que mejor los pinta es el doble en vivo, que voy a hacer todo lo posible para acercarselo al Vampiro, ya que es una obra maestra del progresivo mundial. Lo bueno de AC es su versatilidad en cada uno de sus discos, cosa que trataremos de ofrecerles en cómodas cuotas.
Hungría presente en Argentina a traves de After Crying, otra banda que dejará su huella en el blog cabezón, así que dele al mouse, su oído se lo agradecerá.
Alberto

Dichas estas maravillosas palabras de presentación que no le quedan para nada grandes a un disco tremendo, con su sorprendente virtuosismo y a sus composiciones arriesgadas y desbordantes.... veamos otros comentarios a ver que nos dicen:

1994 fue el año en el que AFTER CRYING (AC) vivió un cambio significativo en su historia; Csaba VEDRES decidió encausar su esfuerzo hacia representaciones como solista, dejando vacante su lugar en los teclados. El hecho afectó anímicamente al grupo, parecía obvio que la banda se desintegraría, pero después de dos años AC revivió con una propuesta que resultó determinante para la nueva alineación: "De Profundis", álbum que salió al mercado en 1996 y que reflejó un gran éxito cuando se presentó en el Festival Húngaro de Rock Progresivo, compartiendo escena con Peter HAMMILL. "De Profundis" fue proclamado como el álbum del mes en Italia y en agosto de 1997 tuvo una representación memorable en Budapest, donde además del álbum, interpretaron 'Starless' junto a John WETTON, mano a mano en el Festival del Fin del Este. De igual forma, AC fue la gran sorpresa en el Baja Prog en Mexicali en marzo del '99.
Aunque AC no se consideran "progresivos", admiten su similitud con bandas como ELP, KING CRIMSON y YES. Y al no querer encasillarse en un término tan concreto ahora, se reconocen también como un grupo de rock contemporáneo, cuya música contiene virtuosismo, ritmos intrincados, sofisticados cambios de intención, intervenciones solistas, y un sonido fantástico, porque ellos progresan en eso, sin una síntesis integral que encuadre una corriente principal.
Con esta idea, AFTER CRYING creó un concepto maravilloso con este disco. Uno que contiene además de lo que buscan, elementos sinfónicos, melódicos, ásperos, rítmicos y a veces desconcertante, vocalizaciones con estructuras rap. Pero no es para asustarse y mucho menos para predisponerse, pues con la integración de tanto elemento musical, el resultado va más lejos que de un disco cuya orientación sea específica. No se trata de un disco pop, no se trata de una obra clásica tampoco, ni de un extraordinario disco de rock progresivo. Se trata de una obra compleja, inteligente, entonces pensada, planeada, cuyo contenido te recorre desde un lado comercial, hasta la dificultad de una cultura contemporánea.
"De Profundis" es un concepto tan maravillosamente diferente a lo tradicional, que al escucharlo por tercera vez se convirtió en uno de mis 100 discos favoritos. Trata de no perdértelo.
Alfredo Tapia-Carreto

A esta altura y con todos estos comentarios ya te imaginarás que esta obra es excepcional, con temas como "De Profundis" que está dividido en 4 actos con un magnífico y largo desarrollo instrumental de tono pomposo, enérgico, épico y clásico. Pero todo el disco es un compendio experimental de cómo lo clásico y lo moderno se unen en una perfecta simbiosis progresiva, y donde tampoco falta un tema como "Manok Tanca" donde también hay lugar para tonos alegres y folcklóricos. Un lujo para el oído.
Pero si no estás convencido te dejo otros comentarios, ahora en inglés:

A conceptual piece on the history of music, De Profundis finds After Crying, with the help of additional musicians, performing everything from plainchant to folk music, baroque to romantic styles of classical music, before ending the album with jazz and rock pieces. While none of the material could be mistaken for an original work in its particular style, the music here is both fascinating and beautiful. In some ways it is comparable to the more classically-oriented film scores, which often mimic various styles of classical music with modern touches. After Crying's classical training means the group does not come off as pretentious; they know what they are doing and have arranged most of the album to be performed as an ensemble instead of focusing on one instrument at a time, the way rock music is often done. Although the jazz and rock numbers find the group sounding awkward in their attempts to sound funky and loose, the addition of the odd spacey keyboard here and there on the more classically-styled tracks imaginatively augments those pieces. Although the lyrics are in Hungarian, most of the album is instrumental.
Geoff Orens

The main theme De Profundis is one of the best progressive songs in '90s. Here the band put the best, but the whole album is extremely interesting. Listener will find chamber music mixtured with some KING CRIMSON atmospheres, experimental tunes and beautiful landscapes, eventually close to jazz or classical or folk music (in "De Profundis" track, I can hear also some influences from PIAZZOLA's modern tango!). The final piece, the short "A Vilag Vegen" (female incredibly sweet voice), close the stuff with an unusual beauty. This is, maybe, AFTER CRYING most complex work, and one of their best. Another very good album.
Marcelo

Although I have not heard everything from them ( and neither do i wish to ) I think and have been told by friends too that this is their better works . Well OK now , but then this is not bad at all but definitely is over-rated and when I saw the band on stage I was confirmed by what I saw and heard . Very talented classily trained musician like there must be a ton in place like Hungary and Austria who try to make a living by playing rock and do a correct job but really, Do they have anything original to say?
Sean Trane

Wonderfull stuff, even though a few defects could make it deserve an inferior score,by erasing an half star at least. In fact this is the best example of chamber progressive rock with dark moods, for this album expanding the music ideas of "Overground music" in a fantastic way...nevertheless, as I like to be honest,in my opinion the Hungarian vocals sometimes are boring, despite of recognizing such an elegant kind of tribute to "Island" by King Crimson, along with a sense of incompleteness, which begins emerging, but anyway in a very few circumstances only...their best moments are unforgettable, also during their stunning executions live, and to me that's enough to make it a recommended album in every prog collection!!
Lorenzo

Despite its title, this fourth release by AFTER CRYING is anything but depressing. The music is at times mellow (almost chamber like), at other times wild and crazy. To give you an idea as to what they sound like, think folk, classical, jazz and a heavy dose of KING CRIMSON + ELP all mixed together.
The album starts off with some haunting Gregorian chant and heavy-bass church organ (very spooky stuff), then hops off into a multitude of genres. The track which I find stands out is the 12-minute epic "Stalker"; it somehow makes you feel as if you're watching a Hitchcock movie... It builds up ever so slowly, explodes into musical fireworks and ends eerily, with the rythmic/hypnotic sound of a passing train and its wheels (ka-clunck, ka-clunck) trailing off into the night. The whole album is a dazzling musical merry-go-round and ends with an unexpected but most charming Hungarian folk song, beautifully rendered by a female vocalist.
Although we often use the word 'classical' to describe AFTER CRYING's musical influence, it rocks high and mighty and you can trust me on this: you don't have to be a classics afficionado to enjoy it.
Lise Hibou

This is not my favorite After Crying album. It is one of the first I ever heard, and at the time the majesty of its chamber and choral vocals; orchestral arrangements; and really even the meaty heft of the packaging marked this as something special. But then I discovered the band’s back catalog and quickly learned that this offering pales in comparison to ‘Overground Music’ and especially ‘Megalázottak és Megszomorítottak’. Its still an outstanding album, just not up to the very high standard set by the first two records these guys put out.
A few adjustments from the ‘Overground Music’ debut are clearly apparent and welcome. The heavy-tongued vocals have been toned down a bit and lead vocalist Tamas Gorgenyi even manages to sound melodic on occasion. There is also an expanded emphasis on accompanying vocals from other band members, as well as female and choral backing. Someone has clearly explained to the band that this was their most obvious weakness on the first few albums. Another direction they could have gone was toward more instrumental music and moved away from vocals altogether, but this works as well.
The other change is with the guitar, played by Torma Ferenc. The guitar was introduced in the band’s third album and plays a more prominent role here. The result is that the music tends to sounds a bit less like a chamber recital and more like something that was done in a recording studio and not a concert hall. That’s okay I guess, but there’s something about the first couple albums that makes me imagine dusty backstage halls and a heavy red curtain and polished brass handrails as the audience moves quietly to their pre-assigned seats for the performance. That’s kind of lost here, and After Crying become more of an experimental/post-rock sounding band that just happens to have some serious musical credentials and high quality chops. It’s a nuance, but an important one for me.
A few tracks stand out from the pack. “Stalker” features guitar prominently and is one of (if not the) heaviest works the band has done to-date. “Stonehenge” features an almost orgasmic angular and captivating cello solo that is unlike anything you’ll find anywhere else in progressive music – a definite must-hear if you are interested in this band at all.
“Esküszegõk” is a really interesting arrangement because it has the basic type of repetitive progression pattern that so many post-rock and math bands have made their careers on; but the buildup to the climax is so subtle and complex that it takes a number of replays before you realize that is what’s going on. This may in fact be the strongest track on the album from a purely musical standpoint.
Then among the various short vignettes that are beautiful but not particularly memorable, comes the title track. I have to say that I was a little disappointed hearing this one. Granted, the bar for these guys is extremely high because they are capable of such great music. But this composition relies too heavily on vocals in the beginning and ends up sounding more like something Andrew Lloyd Webber would have written. In the middle the vocals disappear, but the featured flute does do enough to hold the passage for the strings. I wonder if the flute could have played behind the strings instead of being showcased, and the whole "Jecisti me in profund..." would have been a lot stronger. I’m not a musician, but this seems like an idea that would have been worth exploring. And the vocals come back at the end but they’re in Hungarian so the power the closing could have had is lessened somewhat for many listeners.
I love this band, and haven’t heard anything from them yet that isn’t as good as or better than just about any other progressive music being made today. But this isn’t as strong as some of their other albums, and as such probably only merits three stars. If these guys were most bands this would be their pinnacle. But After Crying are not most bands. Well recommended, but if you can only buy one After Crying album don’t make it this one.
Bob Moore

AFTER CRYING's de Profundis is a monumental work of art. With it's small pieces intended to display the skill and artistry of its individual members, I am reminded of YES's Fragile. Yet, as so many reviewers have noted, there are definite signs of the influence of Robert Fripp and Keith Emerson. Most predominant, however, are the deep and rich traditions of Hungarian classical and folk music. As with many "Eastern European" music traditions, we "Westerners" sometimes have some difficulty hearing the 'beauty' or getting used to the 'melodies' of these musics. That is why repeated listening, attentive headphone listening, and background listening are all important--to, if you will, immerse oneself or imbue oneself in these sounds and textures. Such has been the educative approach which has led to last night's 'breakthrough.' It all makes sense. It is truly beautiful, powerful, albeit, at times, complicated music. With two short songs being among the most hauntingly beautiful songs I've EVER heard, I knew I had to keep listening to the rest of this music. I now champion five songs from this album to be included among the pantheon of all-time 'classics.' The first is the first song on the album:
1. "Bevezetés." A female choir chanting angelically from within a chapel/cathedral setting over an organ. Beautiful arrangement. 10/10
2. "Modern Idök" is an orchestral behemoth with very theatric male voice singing in Hungarian. 8/10
3. "Az üstökös." A beautiful piano rondo. 9/10
4. "Stalker" is one of the album's two epics, clocking in at over 12 minutes. Beginning with a very ominous rolling bass line accompanied by sporadic percussion and percussive guitar playing and strings until 2:20 when brass and woodwinds join in. At 2:50 an electric guitar takes over, playing over a fairly standard rock beat & rhythm section until gradually joined by the brass playing a very PHILLIP GLASS-like rolling part. The 4:55 mark sees a winding down to a quiet section: bells, organ, light cymbol play, and spoken word carry on until at 6:55 when a flute takes over with an airy melody. Then, just as you're lulled to sleep, all hell breaks loose at the 7:55 mark. Very CRIMSON-esque "Red"-like until the 9:23 mark when it just as suddenly stops. Instead, a FRIPP-like guitar solo struggles within its sadness and melancholy while a distant organ and the sound of a train traveling on its tracks serves as its only background. Amazing song! 9/10
5. "Stonehenge" is a rather uninteresting cello solo not unlike some KRONOS QUARTET pieces. 6/10
6. "Külvárosi éj" is one of the most stunningly beautiful, creative instrumental pieces I've ever encountered. Floating, shifting electric guitar arpeggios over which build tympani, cello, and trumpet into a weave of such intricacy and majesty--?! 10/10
7. "Manók tánca" is a chamber music song built around a piano which later engages a drum kit. 8/10
8. "Kifulladásig" contains an electric guitar playing in a kind of STANLEY JORDAN meets NARCISO YPES style. Not unlike something ROBERT FRIPP would do. It does have a quite beautiful mid-section sounding more like BRUCE COCKBURN beginning at the 2:00 minute mark. 7/10
9. "De Profundis" is a four part epic of almost 12 minutes. The first part has a very medieval, chamber music feel--complete with minstrel-like vocals--while later adding piano. At the 5:00 minute mark, section b. slows down the piano, bassoon, flute, cello--having a very GENESIS feel to it. Section C presents a MIKE OLDFIELD sounding guitar solo until at 9:55 we have a return to the beginning format and vocal. Wonderful song! Very pastoral and accessible. 9/10
10. "Jónás imája" begins a series of short pieces with one longer piece (the 8 minute "Esküszegök") in the middle. Like "Fragile," these pieces seem to serve mostly to showcase the individual talents or experimental song structures of the group. This one contains a storytelling over electric bass harmonic arpeggios. 6/10
11. "Elveszett város" contains oboe playing over a chamber orchestra. 6/10
12. "Kisrasút" is a piano piece done in an almost DON PULLEN-plays-Ragtime fashion. 7/10
13. Esküszegök" Very CRIMSON-esque electric rock band until the third section when brass and woodwinds are added. 6/10
14. 40 masodperc" is 40 seconds of street noises and organ.
15. A világ végén" A female voice singing over SUPERTRAMP-like keyboard, joined later by bassoon, then flutes with synthesized strings, then oboe. 7/10
Giving this innovative and very progressive yet far-from-perfect album anything less than "Masterpiece" status is really difficult for me. Kind of like getting used to GENTLE GIANT: it requires persistence and appreciation for the mathematical possibility of musical dimensions. Yet, most everyone agrees on the genius and virtuosity of GG. Were the same numbers able (or willing) to access AFTER CRYING, there might be greater appreciation for them.
W. A. Fisher

In the catholic liturgy, "De Profundis" is a penitential psalm. Literally it means "From the deep" and is a lament which asks for God's mercy. This is different from any other album of this eclectic and skillful band. It's probably the darkest thing that they released.
"Bevezetes" (Introduction) is a chant in Gregorian style accompanied by an organ only. There's a mainstream band called "Enigma" that had a huge success in the 90s by adding disco rhythms to this kind of music. In this case, without disco contaminations, I think this is close to the compositions of Arvo Part. A very promising opener. Hallelujah!
"Modern Idök" (Modern Times) is orchestral and seems to be inspired by Aaron Copland, or to Keith Emerson who was inspired by Aaron Copland. Probably the second, as the vocalist, even if not comparable to Greg Lake for his voice sings on similar melodies. Who like "Piano Concerto #1" or ELP Works in general will like also this song. There's a spoken part in the middle. Unfortunately it's in hungarian so I have no idea of what it's about, but it sounds very nicely with the chaotic orchestra in the background only the names of a lot of big cities and words like "gangsters" and "telephones" are intelligible for me.
"Az Üstökös" (The Comet) is a short piano solo. A very nice one that's clearly influenced by Emerson in the "idea", but not too much in the composition and in the execution.
"Stalker" is the first real highlight. A dark track that fits well in the definition. if one exist, of progressive. Bass and percussion in the foreground and keyboards in the background fill the first two minutes of this long track. Then the orchestral instruments (brasses and strings) make it even darker until the electric guitar finally launches the main theme. Uptime, with odd signatures it proceeds in crescendo, then stops and restarts. The structure is symphonic, let's call it a short symphony. Extremely dark, specially when deadly bells are left alone with the organ to give room to the speaker again. After the spoken part the bass restarts playing the initial theme but there's a lot of noise now. Electric guitar and orchestra follow the drums in a noisy crescendo that stops only with the rumor of a train. Then organ and guitar. I'd really like to know what the lyrics are about.
A cello opens "Stonehenge". Does anybody know Quintorigo? This is a piece on which the cello plays the role of bass and guitar at the same time. A virtuoso performance full of rock.
"Külvarosi Ej" (Night in the Suburbs) opens with tambourine and guitar which give accompaniment to the cello followed by the trumpet. The theme is very sad. Cello and trumpet make it even more sad and dark.
"Manok Tanca" (Dance of the gnomes) has the cello in evidence as on Stonehenge, but this time piano and bass make it a bit lighter with some relations to Emerson while a madrigal/medieval influence can be identified as well. In the middle part it becomes uptime and reminds to Gershwin.
Rain and guitar open "Kifulladasig" (Breathless). The guitar solo is incredible. It's of the kind that one has to concentrate on in order to realize that he's listening to only one guitar. Amazing.
The title track is the closest to the usual After Crying's music, I think to Overnight Music, even proceeding on the dark athmospheres of the album. The piano here sounds more like Wakeman than Emerson. The vocals are more melodic and soft. I don't think it's the same singer of the second track. If I'm wrong he has a very eclectic voice. Symphonic proggers, this is for you! After five minutes the vocals stop and what follows is an instrumental of a kind that I didn't hear since the times of The Snow Goose (the B side).
"Jonas Imaja" (Jonas Prayer) starts with guitar harmonics. The speaker is back. It's maybe the prayer of the title, however the music behind is soft and dreamy but dark at the same time. It gives me the sensation of the instants before falling asleep.
There is continuty between this track and "Elveszett Varos" (Lost City), at least in the mood.
" Kisvasut " (Light Railway) is totally different instead. It's a piano solo that doesn't pay tributes to Emerson or Wakeman or any other famous one. It's just a great short composition of a very skilled pianist with some contacts with Gershwin.
" Esküszegök" (Perjurer) is more close to ELP but it's full of eclectism. Dark and symphonic with connection to the Russian composers of the 19th century in some parts until it becomes jazzy thanks to the bass and an incredible electric guitar which plays 64th until it's replaced by the keyboard so a guitar riff can take place, then it returns to be symphonic and orchestral. The Lake-like vocals are an excellent closure of this quite epic track.
The following track, "40 Masodperc" means 40 seconds, that's exactly its duration. Just noises (a highway? a train?) closed by an organ chord.
Immediately after, the girl who sings on the first track sings one of the most melodic and less dark songs of the album, unfortunately the last one. "A Vilag Vegen" means "At The End of the World" and it's a great closer.
There are very good tracks that taken alone are excellent but none is a masterpiece. The album can be considered a masterpiece in its entirety as a single thing, instead. I am tempted to give it the maximum rating but I think that it's honestly suitable for 4.
Luca

Every album of that band is such a masterpiece. Every album sounds so diferent and unique, so delicately composed and arranged... I have no words to describe it.
After Crying fourth studio production is a kind of religious conceptual album. The journey begins with Bevezetes a quiet church chorus as an intro to Modern Idök that moves between a heavy and classical orchestral almost prog song and a kind of social "rap" a sotto voce. After a brief pause -Az Üstökös- begins maybe the most great song of the album, the awsome Stalker, probably a homage to russian filmmaker Anderi Tarkovsky if I compare the end of the song with the self title movie. Stonehenge is an awsome piece for violin and cello and the sober. Another highlight of this album is precisely the delicate De Profundis. Tamas Gorgenyi's voice sounds great in between awsome arrangements for flute and piano. Definetively a GREAT song.
Esküszegök and the nostalgic A Vilag Vegen -song that close the album- are another highlights of this beautiful release maybe one of the best of this hungarian band that breaks the models of the prog music during the 90's
4.8/5 Highly recommended to any prog fan!!
Ivan Avila

Hungarian band FTER CRYING is one of the better bands in the last twenty years. They are classically trained musicians playing mostly chamber orck and symphonic rock. Their influences are KING CRIMSON, ELP and FRANK ZAPPA. I hear also some others: AARON COPLAND, ASTOR PIAZZOLLA...
"De Profundis" is a very diverse album. This may distract some listeners but I find it interesting. Tracks vary in style: meditative chant, musical, classical orhestral, crimsonesque, solo instrumentals (piano, cello, guitar), a classically treated dance, recitation (I wish I could understand a word), modern chamber, soundtrack... The overall atmosphere is reminding me of KING CRIMSON going classical but there are also many brighter moments.
This music is definitely of high standard though sometimes sounding derivative. The singer is not very impressive. When are they going to get a decent vocalist? This is one of the most classical sounding albums in prog. This may not be everyones cup of tea. If someone finds it too academically complex I recommend to chek out their first album "Megalazottak es megszomoritott" instead. "De Profundis" is a masterpiece of prog, especially recommended for fans of classically tinged prog!
Matej

En definitiva, "De Profundis" es la conjucción perfecta de la música clásica y el rock progresivo, de lo acústico y lo eléctrico, una experiencia como mínimo imperdible. Otro gran disco super recomendado del blog cabezón!!!





Comentarios

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer

Mauricio Ibáñez - Shades of Light & Darkness (2016)

Vamos con otro disco del guitarrista chileno Mauricio Ibáñez, que ya habíamos presentado en el blog cabeza, mayormente instrumental, atmosférico, plagado de climas y de buen gusto, "Shades of Light & Darkness" es un álbum que muestra diferentes géneros musicales y estados de ánimo. Se relaciona con diferentes aspectos de la vida humana, como la sensación de asombro, crecer, lidiar con una relación problemática, el éxito y el fracaso, luchar por nuestros propios sueños y más. Cada una de las canciones habita un mundo sonoro único, algunas canciones tienen un tono más claro y otras más oscuras, de ahí el título, con temas muy agradables, melancólicos, soñadoros, algunos más oscuros y tensos, donde priman las melodías cristalinas y los aires ensoñadores. Un lindo trabajo que les entrego en el día del trabajador, regalito del blog cabezón!. Artista: Mauricio Ibáñez Álbum: Shades of Light & Darkness Año: 2016 Género: Progresivo atmosférico Duración: 62:34 Refe

Soft Machine - Facelift (France & Holland) (2022)

Cerrando otra semana a pura música en el blog cabeza, volvemos a traer un registro histórico de Soft Machine en vivo, o mejor dicho, dos registros pero este disco dobre muestra a los muchachos en el 2 de marzo de 1970 en el Théâtre de la Musique, París, Francia, mientras que en el segundo álbum se los puede escuchar en el 17de enero del mismo año en Concertgebouw, Amsterdam, Países Bajos. Y como esto no tiene ni necesita mucha presentación, paso a despedirme hasta el miércoles de la semana próxima, y espero que no me extrañen porque les dejé bastante música y reflecciones como para que estén entretenidos en sus momentos de ocio. Artista: Soft Machine Álbum: Facelift (France & Holland) Año: 2022 Género: Escena Canterbury Duración: 1:55:59 Referencia: Discogs Nacionalidad: Inglaterra Acá podrán disfrutar a los Soft Machine en vivo y tocando en la cima de su mejor momento. Rutledge, Hopper, Wyatt y Dean parecen juntos una fuerza de la naturaleza a la que nada se

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (2024)

Entre el stoner rock, el doom y el heavy progresivo, con muchos riffs estupendos para todos y por todos lados, mucha adrenalina y potencia para un disco que en su conjunto resulta sorprendente. El segundo disco de una banda sueca que en todo momento despliega su propio sonido, a 4 años desde su anterior álbum, "Earth". Saltarás planetas, verás colisionar cuerpos celestes, atravesarás galaxias y te verás arrastrado hacia la nada que lo abarca todo, conocerás el vacío y el fuego abrasador de los soles, y también encontrarás algunos arcoíris desplegándose bajo el cielo bermellón. He aquí un viaje interestelar por el universo de los sonidos, en una búsqueda tremenda y desgarradora, un disco muy bien logrado, que muestra una de las facetas de los sonidos de hoy, donde bandas deambulan por el under de todos lados del mundo en pos de su propio sonido y su propia identidad, y también (al igual que muchos de nosotros) su lugar en el mundo terrenal, tan real y doloroso. Los invito

Guranfoe - Gumbo Gumbo (2022)

Como corresponde al comienzo de semana, empezamos un lunes con un gran disco, y ahora de una de esas nuevas bandas que no tienen nada que envidiarle a los grandes monstruos de antaño. ahora con su segundo y último disco. En una entrega totalmente instrumental y a lo largo de todo el disco estos músicos ingleses nos brindan una exposición de como un disco puede ser melódico, apasionado, imaginativo, complejo, temerario, dinámico, adrenalítico y muchos adjetivos más que no alcanzan para describir toda la música de estos chicos, ahora arremetiendo con temas que fueron creados en sus inicios, incluso que fueron interpretados en vivo pero nunca grabados, y razones tienen ya que este material no da para que se pierda en el olvido, ya que este álbum suena tan hermoso como se ve su portada. Cinco temas que son técnicamente brillantes y que recuerdan a una colisión entre Zappa y Camel. Una fusión de folk, jazz y Canterbury que es tan psicodélica como progresiva, intensamente melódica y fá

Bosón de Higgs - Los Cuentos Espaciales (2023)

Para terminar la semana presentamos un disco doble muy especial, desde Ecuador presentamos a una banda que ya tiene un nombre particular que los define: Boson de Higgs, que como ópera prima se manda con un concepto inspirado en el cosmos, la astronomía en un viaje interestelar de 15 temas que tienen además su versión audiovisual, en un esfuerzo enorme que propone la divulgación científica y cultural de un modo nuevo, donde se aúnan la lírica en castellano, el rock alternativo, la psicodelia, el space rock, el hard rock y el rock progresivo. Un álbum doble sumamente ambicioso, con muy buenas letras y musicalmente muy bien logrado y entretenido en todos sus temas (algo muy difícil de conseguir, más pensando si es su primera producción) y donde puede verse en todo su esplendor en su versión audiovisual que obviamente no está presentado aquí salvo en algunos videos, pero que pueden ver en la red. En definitiva, dos discos muy buenos y realmente asombrosos para que tengan para entretenerse

Video de Los Viernes - Nostalgia del Hogar "Feel Like Going Home" 2003

The Blues es una serie documental producida por Martin Scorsese en 2003, declarado "Año del Blues" en Estados Unidos, genero que influyo al jazz y al rock. Cada una de las siete películas que componen la serie ha sido dirigida por un cineasta entusiasta del género y en ellas se hace un repaso su origen y desarrollo a lo largo del siglo xx Hoy toca el turno de Nostalgia del Hogar " Feel Like Going Home 2003" Dirigida por el propio Scorsese, este primer film de la serie rinde homenaje al Delta blues, a los orígenes del género, recorriendo el Estado de Misisipi de la mano del músico Corey Harris, para continuar después viajando por el continente africano en busca de las raíces del Blues. Feel like going home habla de músicos que se criaron alrededor de los algodonales, sin dinero ni comida, allí surgieron unos músicos que aliviaban las vidas de la gente como John Lee Hooker, Willie King, Son House o Robert Johnson. Músicos que se adaptaban a los tiempos, como O

Rick Miller - One of the Many (2024)

Para empezar el día y la semana nos vamos a Canadá de la mano del veterano multi-instrumentalista Rick Miller que presenta su último y mejor trabajo. Desplegando un rock progresivo atmosférico muy emocional, con muchas texturas sonoras y lleno de buen gusto, inspirado en artistas como Pink Floyd, The Pineapple Thief y Steve Hackett (ojo, solo inspirado), siempre con temáticas líricas ambiciosas, sombrías y bellas como su música y la tapa de sus discos. Este es un viaje a través de paisajes sonoros ricos, cinematográficos, etéreos melancólicos, nostálgicos y oscuros, con mucha sensibilidad melódica, ofreciendo capas, sofisticados arreglos que brindan una experiencia inmersiva que nunca deja de sorprender e impresionar, pero al mismo tiempo accesible y atractivo. Te invito a un mundo sonoro intrigante, con cautivadoras melodías de música atractiva, estimulante y gratificante, ideal para comenzar la semana en el blog cabeza. Artista: Rick Miller Álbum: One of the Many Año: 2002

Cuando la Quieren Enterrar, la Memoria se Planta

El pueblo armado con pañuelos blancos aplastó el intento de impunidad . Alrededor de medio millón de personas se manifestaron en la Plaza de Mayo para rechazar categóricamente el 2x1 de la Corte a los genocidas. No fue la única, hubo al menos veinte plazas más en todo el país, todas repletas, además de manifestaciones en el exterior. Una multitud con pañuelos blancos en la cabeza pudo más que todo el mecanismo político-judicial-eclesiastico-mediático, forzando al Congreso a votar una ley para excluir la aplicación del "2x1" en las causas de lesa humanidad. Tocaron una fibra muy profunda en la historia Argentina, que traspasa generaciones. No queremos genocidas en la calle: es tan simple como eso. Tenemos que tolerar las prisiones domiciliarias a genocidas, que se mueran sin ser condenados o que sean excarcelados gracias a los jueces blancos. Cuesta muchísimo armar las causas, años. Muchos están prófugos, muchos no pudieron condenarse por falta de pruebas y otros porque tard

Los Dos - Caminos (1974)

En nuestra recorrida por el rock mexicano hoy revisamos un disco humilde pero bien logrado, sin esperar demasiado tampoco, y copio un comentario que hace referencia justamente a ello: "Es refrescante escuchar a músicos que se limitaban a hacer lo que les venía en gana, sin preocuparse de ser considerados autores geniales y con ideas nuevas. Los Dos eran Allan y Salvador, un dúo muy limitado musicalmente; no obstante, esas carencias la suplen con honestidad: mucha honestidad. Su mezcla, algo burda, de rock-folk, música tradicional latina y canto nuevo chileno, tiene momentos por demás emotivos y conmovedores. Sus letras eran muy sencillas y poco rebuscadas, en su mayoría acerca del amor". Disco raro, muy poca información se encuentra en la red, a mi parecer uno de los pocos discos hechos en México en los 70’s con un sonido muy jipi y folk. Eso lo describe bien, bien jipi y folk... Artista: Los Dos Álbum: Caminos Año: 1974 Género: Rock psicodélico / Folk rock Dura

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.