Ir al contenido principal

XTC - Nonsuch (1992)

Ya le tocó el turno al disco Rey de XTC; el que para mi representa el cenit de su carrera musical: Nonsuch. 
Es también el que mas he escuchado, y que, sin embargo, sigue guardando cierto misterio para mi, no solo por sus emblemas, que parecen sacados de un tratado de alquimia del Renacimiento, sino también por sus canciones, a veces muy beatlesques, otras con una tremenda carga de existencialismo: pero todas pareciendo guiñar el ojo como para insinuarte que dicen más de lo que parecen decir. Un pequeño cofre repleto de joyas... le tengo un especial cariño a Humble Daisy, que podría estar firmada por Lennon y McCartney. Tomen las joyas a manos llenas, el cofre está abierto....

Artista: XTC
Álbum: Nonsuch
Año: 1992
Género: pop rock, beat, rock progresivo
Duración: ---
Nacionalidad: Inglesa


Lista de Temas:


01. The Ballad of Peter Pumpkinhead 

02. My Bird Performs 

03. Dear Madam Barnum 

04. Humble Daisy 

05. The Smartest Monkeys 

06. The Disappointed 

07. Holly Up on Poppy 

08. Crocodile 

09. Rook 

10. Omnibus 

11. That Wave 

12. Then She Appeared 

13. War Dance 

14. Wrapped In Grey 

15. The Ugly Underneath 

16. Bungalow 

17. Books Are Burning 


Alineación


      Andy Partridge / Lead & backing vocals, acoustic & electric guitars, tambourine, percussion, bell tree, circus band, keyboard programming, synthsizers, shaker, harmonica, cheers
Colin Moulding / Lead & backing vocals, bass guitar, electric & acoustic guitars
Dave Gregory / Synthesizers, electric & acoustic guitars, e-bow guitars, backing vocals, hammond organ, piano, cheers, church bell, acme thunderer, circus band
with
Dave Mattacks / Drums, samples, percussion, tambourine, shaker
Florence Lovegrove / Viola
Gina Griffin / Violin
Gus Dudgeon / Percussion, ringmaster, tambourine, chorus, cheers
Guy Barker / Flugelhorns & trumpets
Neville Farmer / chorus
Rose Hull / Cello
Stuart Gordon / Violin

                                           
                             

                                    








Nonsuch es el décimo álbum de XTC (sin contar los dos que hicieron como “The Dukes of the Stratosphear”),tercer disco doble de la banda y el último que graban con la casa Virgin, después del cual entran en pleitos legales con la misma y fundan un sello independiente.
Se trata de un  trabajo monumental, a mi juicio la obra maestra del grupo de Swindon, en la que cada tema es una pieza de orfebrería de inestimable valor. El álbum va acompañado de un conjunto de láminas que parecen inspiradas en el arte renacentista, (recuerdan un poco las cartas del Tarot), y que constituyen una imaginería propia y exclusiva de este disco.



 La portada del álbum es una foto de Palacio de Nonsuch en Surrey , del libro Una breve historia de Ewell y Nonsuch , por Cloudesley S. Willis. El palacio ya no existe, pero en sus antiguos terrenos incluía el actual Nonsuch Park entre Ewel y Cheam .
 Partridge  pensó que Nonsuch significaba  “No existe”, cuando en realidad quiere decir  “Unico”, “Sin Par”. Fascinado, lo eligió como título del disco. Mas tarde se daría cuenta del error.



 El disco fue nominado a un premio Grammy como Mejor Álbum de Música Alternativa. El tema "The Disappointed" fue nominado a un premio Ivor Novello. Alcanzó el número uno en la clasificación de álbumes alternativos de los colleges americanos de la  revista Rolling Stone y el numero 97 en el ranking de álbumes de los EE.UU. Fue el segundo éxito Top 30 consecutivo de la banda en la lista de álbumes del Reino Unido, alcanzando  el numero 28.



Del disco se extrajeron tres sencillos: "The Disappointed " (que alcanzó el número 33 en la lista de singles del Reino Unido), " La balada de Peter Pumpkinhead " (que alcanzó el número 71 en la lista de singles del Reino Unido) y "Wrapped in Grey", que fue la manzana de la discordia con Virgin, pues la compañia había decidido retirarla.


Se realizaron dos videos promocionales: "The Disappointed" y "La balada de Peter Pumpkinhead".


En este periodo, el núcleo de la banda estaba formado por Partridge, Moulding y Gregory, y existía mucha cohesión y entendimiento entre ellos.



  Los tres pasaban de  los treinta años , y Partridge ya era padre. Quizás por eso el disco suena más  maduro, por lo que algunos lo han clasificado de senil, creo que equivocadamente.  Me parece más bien que con él,  XTC sale definitivamente de una época más ligera y a menudo superficial (cuantos genios hay que son tremendamente superficiales?).

Para concluir, con respecto a la imagínería de Nonsuch, este conjunto de láminas me recuerda a las estatuas de los Jardines de Bomarzo, las figuras del Mutus Liber, las del Sueño de Polífilo, las del Arte de la memoria de Giordano Bruno, la lengua de los pájaros de Fulcanelli, los Emblemata de Alciato, los arcanos del Tarot, etc.  no quiero insinuar con eso que Partridge y compañía fueran alquimistas, ocultistas o algo así, pero si que supieron sacar de la iconografía renacentista  un gran partido estético. Les he puesto todas  las láminas, una por cada canción, y en muy alta definición por si quieren bajarlas.


Una canción de la que quiero tratar con mas detenimiento,  por ser la favorita de mi amigo Carlos, es Rook.  Dice Andy Partridge que surgió en un momento de bloqueo creativo, en el que se sentía totalmente estéril para crear. De pronto brotó esta canción, y le costó grabar la demo porque estaba ahogado en lagrimas. Tuvo la sensación de ver su propia realidad, de verse cara a cara en un espejo, reconociendo la propia finitud, la propia impermanencia. 
Dice que ni el entiende la letra, cosa que le da mas encanto a la canción, por lo tanto... quien sabe que significado tiene ese cuervo.... si me permites decir lo que a mi me evoca, te lo digo. En la alquimia medieval, el cuervo simbolizaba el proceso de putrefacción, de desintegración que precede al renacimiento. Algo así como que la semilla debe pudrirse en la tierra para poder germinar. 
Aquí podemos escucharla:




Algunas reseñas: 



A new decade, a new sound and maybe, just maybe, the best album XTC ever made. In 1992, these Swindonians were not the spritely young things that burst into the ears of the British public some fifteen years previously. These were men in their late '30s, Andy was a father, and consequently Nonsuch is a more mature record than anything they'd released up to this point. I can assure you though, it's not nearly as boring as that description may suggest!

Gus Dudgeon's production is so crisp; every instrument can be heard with perfect clarity. It's an enormous breath of fresh air after the suffocating atmosphere of Oranges & Lemons. I'm going to offer an unpopular opinion here and say that Colin's "My Bird Performs" is even better than "The Mayor Of Simpleton", whose lyrical theme it shares. This can be partly attributed to the vastly superior sound quality, I'm sure. The album's longest tracks, which bookend the album, might be considered "arena rock" to some. But any negative connotations the term may hold are entirely negated by the sincerity of their delivery, and the beautifully crafted aural package in which they arrive. Notably, Dave Gregory, too often the unsung hero of XTC, is allowed to shine without being overshadowed by the intentions - good or bad - of the man behind the glass.
    

Let's talk singles. The ones that were, and the ones that got away. Where better to start than "Wrapped In Grey", which somehow manages to fall into both categories. It's the "Imagine" of the 1990s, only a hundred times better. A ballad with real moral fibre and a chorus as inspiring as anything Andy ever wrote. I would have been bloody pissed off if my record label pulled it off the shelves too! "The Disappointed", which received an Ivor Novello nomination, is a terrific anthem for those with broken hearts and the opener a splendid fable. I wouldn't have picked either as the singles to accompany "Wrapped In Grey", however (a testament to the depth of this record). You will not need to paint on a grin when you hear "Dear Madam Barnum". Rather you'll be hard pressed to stop yourself from over-stretching your cheeks muscles. Finally, there's "Then She Appeared". Along with "Wrapped In Grey", one of the five best things the band ever released. Why it wasn't a single is a mystery even Sherlock would struggle to unravel, it should have been even bigger than "There She Goes".
There are thirteen Partridge compositions on Nonsuch and honestly there's not one I don't cherish to some degree. I've seen criticism directed at "Crocodile" but I think it's a wonderfully thrashy rocker on the subject of jealousy, and welcome jolt after the soporific "Holly Up On Poppy". Since this is perhaps my favourite songwriter at the peak of his powers I could talk about each song in great depth but I'll try to limit myself to just one more shout-out. "Rook" is another indication of the growing maturity in Partridge's songwriting. There are few subjects more daunting than that of mortality, and this ballad tackles it head on in a way that is both imaginative and memorable. Colin, for his part, delivers another astute miniature observing a curiously British dream in "Bungalow" and stretches his bass-playing muscles on the sarcasm-laden "The Smartest Monkeys". "War Dance" is perhaps the only misfire on this record, but 16 out of 17 ain't bad.

Don't believe those who tell you that Nonsuch is pedestrian, samey or "too adult" for the band that were once synonymous with "quirk". Maturity is not a dirty word, and it just so happens that this is one of the most remarkable pop/rock records of the 1990s. It sounds phenomenal, every song seems to reveal something more with each listen and it contains two of the five greatest song XTC ever put out. This is right up there with English Settlement and Skylarking and, depending on my mood, sometimes above the pair of them.


 


 Veamos lo que dice Chalkhills:

            THE HISTORY

XTC's singer/guitarist Andy Partridge claims to have a brain "like an exotic dog which needs walking occasionally." The result of letting him out for his most recent run is the batch of 13 songs he's written for Nonsuch, the band's long-awaited tenth album (bassist/singer Colin Moulding contributes a further four tracks).
The latest XTC record is, Partridge acknowledges, very different to Oranges and Lemons, the band's 1989 triumph. "It's not as immediate, and that's the way we want it. Oranges and Lemonswas right for the time, but it sounds cluttered to my ears now. Nonsuch is simpler sounding; our producer Gus Dudgeon forbade us to record any more than the bare necessities."
Although the production of Nonsuch (which means "without equal") is relatively straight forward, the album's lyrics are suffused with XTC's trademark mixture of the sardonic and the celebratory. "The outside world is dreadful and wonderful," explains Partridge. "When I cut it into bite-size chunks and make it personal, I'm usually rather happy with it. It'd be terrible if it was all one thing -- in life or on an album. That'd be like service a banquet of only green jello. We prefer a more balanced diet. We don't deny any emotion a song dictates."
One unfamiliar aspect to the new album was Partridge's method of composition; he penned many of Nonsuch's tracks on the keyboard, an instrument he calls "this grinning shark -- stroke its teeth and any minute it'll swallow you up." In fact, he's so unfamiliar with the device, he plays it "by drumming on it, two fingers here, two fingers there." Hence "Wrapped In Grey", which sounds "part Burt Bacharach, part Brian Wilson -- sort of Burt Wilson." The erstwhile Beach Boys leader cropped up again when Partridge wrote "Books Are Burning." "I worked out the Beach Boys' ‘I Get Around’ just to see how it was put together. And I thought, those are nice chords, shame to see them go to waste. We like to have mischievous fun, but we never steal knowingly."
Some of XTC's best ideas come from the remains of old records, and Partridge will go to great lengths to fillet out promising scraps. When the pop pathologist decided to examine the noisy middle passage in Pink Floyd's "See Emily Play" he discovered the warped piano figure which now drives "Omnibus".
"Often in the studio someone would say ‘Can we get the drums a little more like Little Eva's “Locomotion”? And let's have Neil Young playing the guitar ...’ These are just ideas you want to kidnap to build the perfectly proportioned Frankenstein's monster." (Each member of XTC has a home studio and guitarist Dave Gregory takes this love of old records to extremes in his painstakingly assembling miniature versions of rock epics. Notes Partridge, "He's made an extraordinarily faithful ‘Strawberry Fields’, an amazing ‘21st Century Schizoid Man’. Even ‘McArthur Park’. He's done Todd Rundgren better than Todd Rundgren."



The stereo in the Partridge household plays the sounds of the Sixties -- the 1660's, that is. Madrigals and ballads played on lutes and recorders and other bits of low tech gear. Any brushes with the mainstream that XTC's had over the years have been purely coincidental. The band is still flourishing after a decade and a half because its members continue to challenge themselves, never settling for the predictable or resorting to the formulaic.
Forged in the unglamourous town of Swindon, Wiltshire (where the band is still based today), XTC burst onto the London scene in 1977, during the height of the punk explosion. The band, in its original line-up of Partridge, Moulding, Barry Andrews (keyboards) and Terry Chambers (drums), soon impressed both critics and audiences with its humor, sharp intelligence and vitality as well as its innovative rhythms and melodic twists.
The first XTC albums, White Music and Go 2, were released in 1977, bring the group cult status in American, where the records were only available as imports. The next year Barry Andrews left, replaced by Swindon guitarist/keyboardist Dave Gregory, and XTC released its breakthrough album, Drums and Wires. The record included the band's foundation for success in the U.S. with an official American release. Sure enough, XTC's next album, Black Sea, a landmark in the band's songwriting development, entered the American Top 50 in 1980.
Major changes were, however, in the offing. Following 1982's English Settlement double set -- which included the British hit "Senses Working Overtime" -- five years of gruelling touring came to an abrupt halt. While onstage in Paris, Partridge collapsed from exhaustion. Shortly afterwards, XTC stopped touring for good from a combination of frustration with reproducing the band's music live and Andy's mild case of stage fright, adding yet another chapter to the band's growing legend.
With the departure of Terry Chambers, the three-piece XTC signed an American deal with Geffen Records. The fruit of this union was the album Mummer (1983), an acoustic-flavored outing which signalled a new maturity for the band. Geffen then re-issued the compilation Waxworks: Some Singles 1977-1982 and the group's entire catalog to date. Later in 1984 came the new studio album The Big Express, revealing a harder, bluesier side to XTC.



The following year saw the debut of XTC's psychedelic alter egos the Dukes Of Stratosphear, with the U.K.-only release 25 O'Clock. The Dukes' retro cool assault was reprised with the 1987 Geffen album Psonic Psunspot which included the alternative hit "Vanishing Girl" (The two critically-acclaimed albums are combined on Geffen Records' Chips From The Chocolate Fireballanthology). Although there will be no further Dukes records, rumors persist that Sir John Johns and company will be reincarnated as a bubblegum outfit.
Between the Dukes Of Stratosphear's warped homages came 1986's glorious Skylarking and the irony of an XTC hit that was initially a non-album B-side. The controversial "Dear God." Both the single and the album set the stage for Oranges and Lemons, America's #1 alternative in 1989.
While working on Nonsuch, XTC cleaned out the vaults. Last year, Geffen re-issued several of the band's albums for the first time on CD, including additional tracks not on the original releases. The band also served up Rag & Bone Buffet, a compilation of tracks never before released in the U.S. or on CD. Today, all of the band's 12 albums -- the last six originally released by Geffen in the U.S. -- all but Waxworks have been released or re-issued by the label on CD (look for Waxworks to be released on CD mid-summer).
Though XTC has enjoyed a consistently successful career, the group has always shunned the conventional trappings of rock n' roll stardom, preferring instead more traditional pleasures, from family and children to loitering around Swindon's second-hand bookshops. "We're not everybody's idea of rock stars," Colin Moulding gladly concedes, "so some people see us as oddballs. Even the kids in our town are bewildered when they see me walking the dog after watching us on TV in a video. But we cut our own furrow. That is just the way we are."



XTC has always been one of the most distinctively English groups in the pop arena, and nowhere is that clearer than on Moulding's "Bungalow", a three minute paean to a disregarded corner of English life. "We tried to evoke this aching desire to own a bungalow by the sea," says Andy Partridge, "and imagined the song set in an out-of-season seaside resort. In the studio it helps people to get into a pictorial state of mind if you give them a set to play in. You might say ‘can you play it like you're on the edge of a chasm?’ Or ‘like you're cycling round Belgium?’ You have to give people a role to play in the carnival. Then they can convert your wishes into musical forms."
Since becoming a non-touring trio, XTC employs a different drummer for each album. Chosen to fill the stool on Nonsuch was Dave Mattacks of the legendary English folk band Fairport Convention. Mattacks managed to convert all of the band's wishes into drum patterns pretty swiftly -- with the exception of the track "Omnibus", on which Partridge had set a particularly exotic scene. "I wanted it to have a slightly Egyptian feel, but we had trouble getting the kind of shish kebab bouyancy I wanted. Eventually he drummed brilliantly on the track, as he did on the other sixteen. A ludicrously good drummer. He's probably drumming on half of your record collection and you don't even know i

All this takes place under what Partridge calls "my own benevolent dictatorship. In the studio I become a cross between Walt Disney and Benito Mussolini." It must have been the Disney side which caused him to write "Holly Up On Poppy", a song about his daughter and her rocking horse. "I know writing about your children is well into the tacky sphere. When McCartney does that sort of thing I could murder him with a rusty Black and Decker. But I've fallen into the same abyss, apparently. I hope I don't come out too covered in treacle. Some people will see the track as candy floss hell, others will see it as natural."


Nonsuch was helmed by veteran producer Gus Dudgeon after a year's delay, during which numerous other top-ranked names were connected with the project. Former XTC producers Hugh Padgham and Steve Lillywhite were set to join forces (they even agreed to halve their fees), but Lillywhite's scheduling problems prevented the reunion. Former Led Zeppelin bassist John Paul Jones proved too expensive, as did stellar U.S. knobman Tom Lord Alge. Even Bill Bottrell, engineer on Michael Jackson's Dangerous, was ready to ship his vintage valve equipment to England, but the deal fell through.
"It's been a long and difficult birth. An elephantine gestation." But it's been worth the wait, says Partridge, adding, "It sounds corny but on a scale of proudness, this album's a 10. It has some of the very best songs we've ever done."
Although Nonsuch represents yet another confident stage in the continued growth of XTC, don't think for a second that the band suddenly craved the limelight. "We don't want to be praised and idolized," insists Andy Partridge. "We want our songs to be well-regarded. Love our songs, don't love us." 

     THE RECORD


XTC's songwriters, Andy Partridge and Colin Moulding, recently talked about the tracks on Nonsuch (Geffen Records), the band's 12th album. Produced by Gus Dudgeon, Nonsuch, was recorded from July to October 1991 in Oxfordshire, England. The first single is "The Ballad of Peter Pumpkinhead."

"The Ballad of Peter Pumpkinhead": "He's every hero, every politician, every religious leader who's far too good to be true and by telling the truth becomes a martyr. Is Peter Pumpkinhead Jesus or JFK or Buddha? Actually the name's from a jack-o-lantern I carved. After Halloween, I stuck it on a fence post in my garden and every day I'd go past it on my way to my composing shed. And every day it would decay a bit more. I felt so sorry for it, I thought I'd make it a hero in a song." (Andy)

"My Bird Performs": "A happy-with-my-lot song." (Colin) "The best melody that Paul Simon never wrote." (Andy)

"Dear Madam Barnum": "I initially wrote this for a film set in 1965. It has a folk rock chug that's east of Merseybeat and south of the Hollies. But when I delivered the song they had no money, so I kept it instead." (Andy)

"Humble Daisy": "A paean to the person and the weed. There's a wonderful field where I walk my dog and overnight these big daisies came up. So the song's in praise of that glorious weed. As for some of the words, I have no idea what they mean - but they're pictorially gorgeous." (Andy)

"The Smartest Monkeys": "A piece of sarcasm and an obvious sentiment -- the human race can send a man to the moon but it's not able to put food in stomachs and roofs over heads." (Colin)

"The Disappointed": "I fancied writing something that was up musically and dejected lyrically at the same time. It's about people who've been neglected in affairs of the heart, and they band together to form an organisation of the disappointed. Then they all congregate round this guy's house and declare him their king. It's in memory of morose teenage incapacity with the opposite sex." (Andy)

"Holly Up On Poppy": "My daughter calls her rocking horse Poppy. Originally the song was titled ‘Holly High on Poppy’ but people thought it was about drugs. Even now someone's said it's about dying of cancer and taking drugs to ease the pain. But it's really about my daughter and her rocking horse." (Andy)

"Crocodile": "The most basic thing on the album -- a noisy pop song about jealousy. It's about putting a shape to an emotion that we've all felt, the shape of a crocodile. The beast comes to live with you, and then devours you if you're not careful." (Andy)

"Rook": "I was frozen with writers block. Then suddenly this song came out. I was really frightened. I mean, I couldn't even finish the demo because I was in tears. It felt like seeing yourself in a mirror and recognising your own mortality. Maybe it's something in the chord changes. I don't understand the lyrics, which is rather exciting." (Andy)

"Omnibus": "In praise of women. They're wondrous. This belongs in a 50's musical with Anthony Newley singing it, hanging off the back of some trolleybus." (Andy)

"That Wave": "Falling in love. When I was a kid I remember dashing into the sea with these massive breakers and was struck unconscious. To this day I'm very frightened of the sea. Love too is frightening -- and marvelous." (Andy)

"Then She Appeared": "A slice of whimsy and a chance to mention Fox Talbot. You don't hear many pop songs invoke the name of one of the founders of photography." (Andy)



"War Dance": "The words were originally prompted by the Falklands War in 1982. But it was too much on one piece of history. Then along came the Persian Gulf War and I put the revised lyrics to a new piece of music. It was time to bring war out of the closet again." (Colin)

"Wrapped In Grey": "Life doesn't have to be grey and soulless. If you tap into your own emotions, you can experience all the colors." (Andy)

"The Ugly Underneath": "You must be prepared to take off the mask. You must see the ugly to be beautiful. The sugar sweet can become ugly too, like in marriage or politics. Hopefully we captured the psychotic nature of the song." (Andy)

"Bungalow": "Very seaside-y and cheesy organ, like something a cruddy trio in holiday camp might play." (Colin) "This is one of my favorite things Colin's written." (Andy)

"Books Are Burning": "I'm intensely proud of this song. I love books, they're sacred objects, and anyone who destroys them is scum. Usually it's frightened regimes, their way of saying we're in control. But what they stand for doesn't have a hope in hell. To destroy thoughts, dreams, and an attempt to communicate is a crime." (Andy)



Del  DIARIO VASCO
Ahora que la etiqueta del pop, a menudo denostada como indicativo de lo efímero, frívolo y facilón, se está pervirtiendo más que nunca, reivindiquemos a grupos como XTC. Mientras a las nuevas generaciones les brindan la bandeja del pop en el sector de la comida rápida y grasienta, e iTunes te propone en ese apartado a Justin Bieber, Beyoncé, Britney Spearsy One Direction y otras borracheras de autotune, recordemos que hubo un tiempo, hasta hace nada, en que el pop también era sinónimo de orfebrería aplicada a la canción de tres minutos. Odas a la inmediatez, el gancho instantáneo y la melodía tarareable, pero practicada por auténticos eruditos en la materia. O sea, gente que sabía cómo construir una melodía, ensalzarla con arreglos inesperados y dotarla de contenido de alta gama con letras brillantes, ingeniosas, evocadoras, enigmáticas, incluso literarias.
No vamos a hacer repaso de la brillante carrera de XTC desde finales de los 70, de su equivalencia con The Beatles en cuanto a su retirada de los escenarios a los pocos años debido al creciente pánico escénico de Andy Partridge para dedicarse a la minuciosa elaboración en estudio de obras maestras como Mummer (1983) o Skylarking(1986), o de la semidesaparición del grupo en los últimos años, desde que publicaron las dos partes de Apple Venus (1999 y 2000), entre otras cosas porque hace muchísimo tiempo que el grupo que sintetizó el éxtasis en tres letras mucho antes de que existieran las famosas pastillitas no era un grupo como tal, sino el proyecto de Andy Partridge ya solo secundado porColin Moulding.
Pero aprovechemos que se reedita Nonsuch (1992) para recordar aunque sea un par de canciones de otro de sus grandes discos, impecable de principio a fin. Esta reedición viene avalada por una de esas zarandajas: la remezcla en 5.1 (¿a quién le interesa eso?) a cargo de un Steve Wilson que se está poniendo morado de retocar, generalmente para mal, discos que sonaban muy bien como salieron en su momento, con el consentimiento de sus autores, eso sí.
Mejor tomemos de la estantería el CD original (o la cotizada edición en vinilo: el disco es de la época en que se suponía que el vinilo estaba caduco y ya no se editaba en ese formato o solo en tiradas escasas) y disfrutemos con su inagotable variedad, su inspiración permanente, su capacidad para mirar de frente, quizás como ningún otro grupo, a la inventiva abierta de miras de The Beatles o de Brian Wilson. De My Bird Performs a The Smartest Monkeys de Then She Appeared a War Dance se despliega toda esa grandeza del pop.
Aunque sea en Youtube, disfrutemos de nuevo de la perfección y el vitalismo de The Ballad of Peter Pumkinhead y The Dissapointed, dos inmarchitables singles que de paso nos sirven para recordar el tiempo en que en la tele se veían y se escuchaban buenos videoclips y buena música. Porque si te pones The Ballad of Peter Pumpkinhead a buen volumen y no vibras, es que estás en el lado equivocado del pop.

RICARDO ALDARONDO | 10-01-2014 



En la foto de arriba: estatuas de los jardines de Bomarzo.
A que estaba linda Marilyn? jaja  espero que lo hayan disfrutado!

el Canario

Comentarios

  1. Excelente reseña para un disco extraordinario! Gracias Canario!

    ResponderEliminar
  2. Respuestas
    1. Tenés que suscribirte a la lista de correo. Acá te dice cómo hacer:

      https://cabezademoog.blogspot.com.ar/p/por-si-algun-dia-no-estamos-aca.html

      Saludos

      Eliminar

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer

Steve Hackett - The Circus And The Nightwhale (2024)

Para terminar la semana a lo grande, el Rafa Nori nos presenta el último y gran trabajo del enorme Steve Hackett, y de hecho uno de los grandes discos que saldrán a lo largo de este 2024 y uno de los mejores discos solistas de Hackett, su trigésimo lanzamiento en solitario. Y para aquellos que piensan que simplemente está repitiendo la misma fórmula de años, décadas y siglos atrás, escuchen este increíble belleza de este trabajo que simplemente expresa emociones profundas, y después me cuentan. No voy a comentar nada en demasía, pero entren al posteo que le dejo algunas notas y sobretodo algunos videos para que empiecen a disfrutar de este disco desde ahora. No solamente es recomendado sino además absolutamente necesario! Artista: Steve Hackett Álbum: The Circus And The Nightwhale Año: 2024 Género: Crossover prog Duración: 44:52 Referencia: Discogs Nacionalidad: Inglaterra El legendario Steve Hackett está de vuelta con su nuevo álbum de estudio "The Circus And

Caligula's Horse - Charcoal Grace (2024)

Y cerramos otra semana a pura música en el blog cabezón con otro de los mejores discos que saldrán este año, una banda que desde hace rato estoy tentado a traer, que están dentro del mismo umbral que bandas como Pain Of Salvation, Leprous, Tesseract y Haken, algo que viene del metal progresivo pero verdaderamente aquí la intensidad solo llega a un heavy prog, eso sí, con muchísimas emociones y una carga melódica muy importante, que busca fusionar ideas no convencionales dentro del metal. Este último trabajo, su sexto trabajo de estudio, no solamente es su mejor trabajo hasta el momento sino que además es algo nuevo y fresco, muy amable y fácil de escuchar pero también algo bastante profundo donde la emoción supera al virtuosismo, presentando pasajes delicados y mucha elegancia que trata sobre las experiencias vividas por todos nosotros durante estos tiempos difíciles, que aborda lo sombrío de la pérdida, la alienación y la angustia, habla de la catarsis personal y social, en fin, t

Sleepytime Gorilla Museum - Of The Last Human Being (2024)

Desde hace años tenía la intención de publicar en el blog cabeza algún disco de ellos, luego se disolvieron por algún tiempo y el deseo de presentarlos en sociedad fue olvidado, o casi. Pero ahora regresan en modo resurrección, con tremendo disco (este será uno de los mejores que verá la luz en este actual 2024). Y entonces aprovecho para presentar en sociedad las bestias del RIO (o sea lo que sea ese estilo indescriptible que estos tipos practicaron desde siempre), que siguen con el estilo de siempre, donde la música puede ser muy pesada a veces pero también muy atmosférica y tiene elementos de música clásica, con muchas capas diferentes de todo tipo de instrumentos, también clásicos como violín, trompeta, glockenspiel y piano, lo que da como resultado una simbiosis entre Univers Zero y Sepultura, Isildurs Bane y King Crimson, John Zorn y Henry Cow, mezclando intrumentos y voces femeninas y masculinas, complejo pero al mismo tiempo melodioso, denso pero con elementos de sensibilid

La Máquina de Hacer Pájaros - 10 de Mayo 20 hs.

OVRFWRD - There Are No Ordinary Moments (2024)

Si vamos a presentar los mejores discos de este 2024 no podemos dejar afuera al último trabajo de una de las mejores bandas instrumentales de la actualidad. Hay demasiados aspectos destacados en este álbum, el quinto de una de las pocas bandas que pueden hacer un disco largo e instrumental que no decaiga ni aburra ni por un segundo, con 10 temas y 68 minutos donde se funde el jazz, el space rock, el sinfonismo, el heavy prog, todo aderezado con pizcas de psicodelia, bastante clima y muchos matices diferentes, y es maravilloso ver como logran crear diferentes estados de ánimo, atmósferas, sonidos, en una amalgama muy interesante, en algo que se podría definir como la mezcla de King Crimson y Rush, y se hace obvio que han estado tocando juntos durante muchos años, por lo que su comprensión musical e incluso emocional se expresa maravillosamente en canciones como las que están plasmadas en este trabajo. Otro ejemplo de que hay muchísima música increíble surgiendo cada hora, las 24 hor

La Mesa Beatle: Iba acabándose el vino

Buenos días desde La Barra Beatles. Hoy reunidos para recordar una hermosa canción, de las más lindas del cancionero de nuestro rock: “Iba acabándose el vino”, de Charly García. Está en un gran disco llamado “Música del Alma”, un álbum altamente recomendable para amantes de la música acústica. Para introducirnos en el tema voy a traer a un amigo que se nos fue hace varios años, Hernie, conocido en la barra brava de Ferro como “El eléctrico”. Probablemente este pibe sea el mayor fanático de García que conocí. Solía relatar las frases de Charly de un modo tan sentimental que hasta el propio autor se hubiera quedado oyendo a esa voz que venía desde tan adentro, casi desde el significado mismo de la canción. Se notaba que la había recorrido, conocía bien esos vericuetos que están detrás de las palabras, esas notas que la melodía no canta y que, ni bien empieza el tema, la imaginación le hace un coro en silencio que atraviesa todos los compases, los adorna y queda dando vueltas por los parl

Instrucciones para comprar un celular

La globalización de la economía capitalista se empalma con el método fascista para privatizar la estatalidad. Una prótesis de expansión de esa amalgama está en nuestros bolsillos: el celular, que propaga ese poder oscuro. La globalización de la economía combinada con el fascismo apunta a una nueva fase de privatización: la de la estatalidad. Esto quiere decir que la fase reciente de la globalización de la economía capitalista tiene por objetivo la apertura de aun más áreas del mundo y de más dimensiones de la realidad. El acceso a aún más bienes comunes para encerrarlos en un proceso de acumulación primitiva permanente de parte de las clases ociosas y sus dispositivos de poder globales y nacionales. La privatización de la tierra, el agua, los bienes comunes naturales o minerales como el litio, los bosques tropicales, la biodiversidad inmanente a un continente tal extendido como América Latina, los conocimientos tradicionales populares o el excedente producido por la fuerza de traba

Lali, Gramsci, Milei, la ignorancia y la conspiración

Es una cosa difícil siquiera empezar a hablar sobre el posteo de Milei acerca de Lali y Gramsci. El delirio y la ignorancia son mayúsculos. Pero detrás de la estupidez hay algo peligroso: la divulgación de teorías de la conspiración de la extrema derecha por el hombre que tiene el puesto de presidente de Argentina. ¿Será que Chiquititas y Floricienta son un producto de la infiltración marxista en la industria cultural argentina? Eso parece pensar Milei. Tratando de darle aires de importancia a su pelea con Lali Espósito es que despotricó contra el "Gramsci Kultural" en Twitter. Intenta darle importancia a sus delirios, que su «pelea» no sea lo que es: una mezcla del presidente de un país hostigando a una artista desde el poder con un mandatario comportándose como panelista de un programa de chimentos de mal gusto. Por Federico Dertaube " La raíz del problema argentino no es político y/o económico, es moral y tiene como consecuencias el cinismo político y la deca

Humillación

Jorge Alemán afirma en esta nota (tan actual aunque haya sido escrita hace siglos: el 5 de octubre de 2023) que la pesadilla del avance de la ultraderecha argentina, experta en crueles humillaciones, comenzó hace tiempo y parece que las razones argumentadas que se presentan no alcanzan para despertar de este mundo distópico. Por Jorge Alemán "La historia es una pesadilla de la que estamos intentando  despertar". James Joyce Además del lógico temor frente a que las ultraderechas se queden con el gobierno, estamos asistiendo a uno de los espectáculos más humillantes de la historia argentina. La pesadilla ha comenzado hace tiempo y no parece que las razones argumentadas que se presentan sirvan para despertar de este mundo distópico.   Un clan experto en humillaciones crueles, con matices delirantes que apuntan con una ametralladora de estupideces que son pronunciadas con fruición y goce, se presenta para ocupar las más altas responsabilidades de la Nación. Es el punto

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.